FoilForum.pl http://www.foilforum.pl/ |
|
Projektujemy skrzydło http://www.foilforum.pl/viewtopic.php?f=5&t=258 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | ptakupol [ 15 kwi 2016, 13:53 ] |
Tytuł: | Projektujemy skrzydło |
Cześć! najpierw się przedstawię! Jestem Piotrek i jestem studentem "Budowy okrętów i jachtów". ale parę pytań mam do Was: 1) na jaką prędkość powinno być zaorijektowane skrzydło? 2) jaką siłę powinno generować? / na jaką masę powinno być zaprojektowane? 3) Czy dysponuje ktoś z Was modelem już opływanego skrzydła? Teraz pytanie do użytkownika BarCuru, czy mógłbym dostać zdjęcia deski opisanej w aktualnym numerze "żagli" ? chodzi o to czy faktycznie tak jak tam napisali chodzi o rozpędzenie wody pod deską, czy wprowadzenie pod nią powietrza aby uniknąć efektu przyzssania? |
Autor: | BraCuru [ 21 kwi 2016, 19:14 ] | ||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | ||||||||||||||||||
Cześć Piotr - witam na forum! Spróbuję krótko odpowiedzieć wg mojej najlepszej wiedzy na dziś: Ad.1 - zależy od rodzaju skrzydła: a) rejsingowe - najlepiej na jakieś 3,4 mln km/h ![]() b) z drugiego bieguna - HS na wave powinno być bardzo wolne - max prędkość 18kts. c) do nauki - również wolne ale nie aż tak - powiedzmy max 22kts d) freeride - czyli dla rekreacyjnego foilarza - max 25kts. Ad.2 a) skrzydło do rekreacji na jak najbardziej szeroki zakres mas - do 50 do 100kg - jeśli potrafisz. b) skrzydło do nauki - podobnie no chyba, że potrafisz zaprojektować damskie lub dziecięce skrzydła (a będzie wkrótce potrzeba!) to wówczas na 40-50kg. c) rejsingowe - na 70-80kg.
Na końcu tego wątku i jego drugiej stronie znajdziesz fotki pierwszych hooverów: viewtopic.php?f=2&t=27&start=10 Odpowiadam tam również na Twoje pytanie. Jak sprawdzałem? Nie mam dostępu i raczej długo nie będę miał do tunelu aero dlatego wszystko trwa mozolnie. Sprawdzam to po prostu pływając na wodzie i czując to co się dzieje pod stopami. Dodatkowo robię debilnie proste testy porównawcze bez obciążania deski. Dwie różne deski w normalnej pozycji obok siebie wypycham z jednakową siłą i obserwuję odległości jakie pokonują. To samo z odwróconymi do góry dnem deskami - widać która głebiej nurkuje. Do tej pory powstało około 10 prototypów hoovera. Ostatnie modele coraz śmielsze a wręcz radykalne. Kto popływa więcej na hooverach zauważa łatwośc z jaką deska odkleja się od wody a przy lądowaniach obserwuje efekt pingponga zamiast przyklejania się deski do wody. Mam doświadczonych niezależnych testerów w Holandii, Belgii i Polsce - chcą kolejne hoovery ![]() PS. Czy możesz wrzucić skan wpisu z Żagli do wątku o moich deskach pliss? |
Autor: | ptakupol [ 28 kwi 2016, 22:52 ] | ||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | ||
Mam nadzieje ze To o Twoje deski chodzi! Mam pomysł jak mogę Ci pomóc z rozwoju tych desek napisz na pw, to powinniśmy się dogadać! Edit: Do tego wydaje mi się ze powód dla którego deska łatwiej się odkleja od wody jest inny niż tu napisali ![]()
|
Autor: | ptakupol [ 06 maja 2016, 12:36 ] |
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło |
[quote="BraCuru" Ad.1 - zależy od rodzaju skrzydła: a) rejsingowe - najlepiej na jakieś 3,4 mln km/h ![]() [/quote] A jesteś w stanie mniej więcej określić przy jakiej prędkości skrzydła osiągają na tyle duża sile nośna ze bez czynników dynamicznych sa w stanie podnieść deskę ponad wodę? Chodzi mi o tzw prędkość wyjścia, czyli minimalna na której statek jest w statek (deska) płynąc ponad lustrem wody. Edit; To już wiem, ze w przypadku takich skrzydeł praktyczna prędkość startu nie ma znaczenia, A teraz mam inne pytanie jaka średnia prędkość rozwijają zawodnicy (ci najlepsi) ? Prościej, jakiej prędkości spodziewamy sie aby wygrywać? |
Autor: | BraCuru [ 06 maja 2016, 14:31 ] | ||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | ||||||||||||||||||
Prędkość wyjścia dla skrzydła słabowiatrowego (o niskim AR) to około 6kts. Wysokie AR (powiedzmy od 5) potrezbuja około 8-9kts aby normalnie wyjść. Oczywiście są to prędkości statyczne bez tricków jakie się używa aby wprowadzić deskę w lewitację (pompa nogami, kopanie, kiteloopy etc)
Nie liczymy prędkości - liczymy VMG ![]() Zawodnik płynący na półwietrze 100kts w żaden sposób nie wygra wyścigu po trasie z gościem co robi 1kts na wiatr. Innymi słowy - ważniejsze jest wyciśnięcie ze skrzydła lepszego kąta na wiatr i z wiatrem niż wyciskanie prędkości. No chyba, że potrafisz zwiększyć prędkość skrzydła o 1kts w stosunku do aktualnych zwycięzców (z zachowaniem tych samych max kątów) |
Autor: | ptakupol [ 12 maja 2016, 14:20 ] |
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło |
Ok, i wlasinie tu zaczyna się obszar w ogóle nie opisany, albo przynajmniej nie umiem tego znalesc. Jakie kąty i prędkości na wiatr i z wiatrem osiągają najlepsze skrzydła? Przynajmniej mniej więcej. Czy umiem? Nie wiem, ale muszę mieć jakiś punkt odniesienia. |
Autor: | BraCuru [ 12 maja 2016, 18:27 ] | ||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | ||||||||||||||||||
Ponownie kąty i prędkość rozpatrywane oddzielnie nie mają sensu ![]() Jak zrobisz skrzydło co robi 15kts VMG w wietrze 10kts to zostaniesz mistrzem świata.
Może podejdźmy inaczej to projektu - w tradycyjny sposób - zrób swoje najlepsze skrzydło i porównany z dobrym rejsingowym . Wtedy będziesz wiedział jak daleko jesteś przed lub za. To lepsza metoda niż wywiady na forach ![]() Trzymam kciuki i liczę, że będziesz pierwszym teoretykiem z sukcesami w sportach deskowych. Może gaszę Twój zapał ale jak do tej pory nikomu najlepszemu w laboratorium nie udało się pokonać przeciętnego shapera desek typu surf nawet co ledwo skończył podstawówkę. Żaden komputer nie jest lepszy niż wieloletnie doświadczenie i setki udanych i tym bardziej nieudanych modeli. Nie pamiętam, który shaper z Hawajów powiedział, że deska surfing to najbardziej skomplikowany organizm poza ludzkim mózgiem. Raczej przesadził ale to oddaje ideę. do dzieła Piotr! |
Autor: | ptakupol [ 13 maja 2016, 09:48 ] | ||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | ||||||||||||||||||
o i to już jakaś podstawa;P
Może masz racje, ale tak jest dlatego że jeszcze nikt nie opisał tego, a shaperzy raczej nie chętnie dzielą się swoją wiedzą. Przykład że może być inaczej? "wpływ ugięcia masztu na efektywność pracy żagla" przez długie lata tylko doświadczeni projektanci mieli o tym pojęcia, a teraz wiedza opisana i powszechnie stosowana. Jasne! wszystko zależy od doświadczenia, ale to nie znaczy że nie możemy tego opisać. Dzięki za wszystkie podpowiedzi! A plan taki że zrobię najlepsze jakie potrafie i porównam był na samym początku, ale lepiej pracować wiedząc coś więcej. PS. moim pytaniem było czy ktoś już narysował coś takiego (obrazek) odnośnie kitefoil. Bo ja nie znalazłem. A od tego właśnie jest forum? ![]() |
Autor: | ptakupol [ 13 maja 2016, 14:18 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Projektujemy skrzydło | |||||||||
Na uczelni mówią o tym bardzo mało, o sportach deskowych raczej nic. Chodziło mi nie o shaperów którzy już tą wiedzę posiadają, a o laików którzy chcieli by się czegoś nauczyć i czerpać przyjemność ze stworzenia czegoś samemu. W każdym razie dziękuję za to co mi udostępniłeś i powiedziałeś, Na pewno usystematyzowało to moje poglądy. co z tego wyjdzie? Oby najlepsze skrzydło na świecie;) ale zobaczymy, czas pokaże ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |