FoilForum.pl
http://www.foilforum.pl/

Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)
http://www.foilforum.pl/viewtopic.php?f=5&t=766
Strona 1 z 2

Autor:  dan_kan [ 17 lis 2018, 10:30 ]
Tytuł:  Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Większość producentów latawców komorowych aktualnie stosuje mikser 4:2:1 z dwoma bloczkami. Szukając sposobu na zwiększenie depowera w swoim natknąłem się na ciekawy wątek kolegów ze wschodu. Zaproponowali mikser "4:3".
Nie znam rosyjskiego, a z tłumaczem niewiele więcej zrozumiałem, więc żeby wyobrazić sobie te zmiany rozpracowałem temat i zrobiłem symulator w Excelu z porównaniem obu systemów.

Na forum twierdzili, że zakres depowera jest większy i szybciej reaguje na zmiany drążka (może będzie trudniej wyczuć latawiec), siły na barze też większe i skrętność też.
Z symulacji większość tez się potwierdza, tylko siły na barze trudno stwierdzić :roll:
Jak ktoś chce wypróbować "symulator" (trzeba mieć włączone obsługę makr, nie otwierajcie przez goole):
https://drive.google.com/open?id=1sq0L6 ... xiOVE_NV9q

Przesuwacie suwak i obserwujecie co i jak, dodatkowo można wprowadzać swoje ustawienia miksera w polu zielonym. Żółte pola to formuły, więc lepiej nie zmieniać, chyba że chcecie dodawać kolejne miksery. Na forum był jeszcze jeden ciekawy przypadek więc go później też wprowadzę.
Załącznik:
excel.JPG
excel.JPG [ 134.12 KiB | Przeglądane 21588 razy ]


Zanim polecą hejty - Oczywiście nie polecam, bo trudno przewidzieć jak zachowa się profil twojego latawca. Ja na pewno wypróbuję bo modyfikacja jest prosta. Zamawiam 2 bloczki.
Jeśli macie jakieś doświadczenia z mikserami proszę o kontakt. Wielu zawodników, którzy ścigają się komórkach pewnie coś testowali. Tylko, że dla nich może być ważniejsza precyzja miksera 4:2:1 niż zwrotność i dynamika w 4:3 jakiej szukam do freeride'u.

Edit:
Dodam jeszcze, ze modyfikacja nie zmienia maksymalnego kata natarcia skrzydła przy max power, jakie przewidział producent. Dodatkowy bloczek powoduje jedynie szybsza reakcje na ruchu drążka - widać to w symulacji. Na pewno zamiast baru 60cm będę mógł używać mniejszy. Moja Minima jest dość wrażliwa na mocne zmiany kierunku, gdy przesadzę kreci pivoty w miejscu, co nie zawsze jest dobre, choć czasem się przydaje 8-) .

Autor:  andrzejwodejszo [ 17 lis 2018, 10:52 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Latalem na Aerosie Navy 2 ktory ma system 3 bloczkowy. Fajny latawiec, ale porównując do 2bloczkowego ozona duzych zmian nie odczulem... Właściwie żadnych. W teorii powinno byc super, bo niektorym bar rejsowy nie bedzie potrzebny:)

Autor:  dan_kan [ 17 lis 2018, 11:01 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

andrzejwodejszo napisał(a):
Latalem na Aerosie Navy 2 ktory ma system 3 bloczkowy. Fajny latawiec, ale porównując do 2bloczkowego ozona duzych zmian nie odczulem... Właściwie żadnych. W teorii powinno byc super, bo niektorym bar rejsowy nie bedzie potrzebny:)


Ciekawe gdzie byl ten trzeci bloczek. Wariacji miksera z 3 bloczkami jest kilka i kazdy powoduje inne przełozenia.

Autor:  dan_kan [ 17 lis 2018, 12:52 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Wyslalem maile z prosba o opinie nt "4:3" do Flysurfera, Ozone, F-One i LeccaLecca. Zobaczymy cos wiecej sie dowiemy. Niestety to ich know-how, wiec szanse sa male.

Autor:  dan_kan [ 17 lis 2018, 16:01 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Dodałem mikser 6:3:1. Widać wyraźnie, że 631 się nie opłaca, zakres zmian jest jeszcze mniejszy przynajmniej dla takiego układu bloczków jak na zdj. Mam już pierwszy feedback. Podniesienie B skutkuje większym depowerem, zbyt duże powoduje frontstall.
Załącznik:
excel2.JPG
excel2.JPG [ 133.55 KiB | Przeglądane 21553 razy ]

Autor:  dan_kan [ 18 lis 2018, 12:16 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

kolejne informacje i wnioski..
Ponieważ mikser 4:3 nie zwiększy zakresu depowera tylko umożliwia szybszą zmianę kąta nararcia (co może warto też później wypróbować) wymyliłem inną modyfikację standardowego miksera 4:2:1.
Zmiana pozwala na większe wychylenie B w stosunku do A, czyli to co faktycznie decyduje o depowerze latawca. Należy dodać dodatkową linkę ograniczająca max B, aby wykluczyć fronstall. Nie wiem jeszcze jak ją wyliczyć, jesli Stefano z LeccaLecca mi w tym nie pomoże pozostanie doswiadczalnie.

W ten sam sposób można zmodyfikować mikser 4:3, wtedy zbieramy wszystkie jego atuty + większy depower. Zabawy będzie z tym sporo. Będę informował po pierwszych testach.
Załącznik:
excel3.JPG
excel3.JPG [ 143.1 KiB | Przeglądane 21532 razy ]

Autor:  andrzejwodejszo [ 20 lis 2018, 12:39 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

woow kawał dobrej roboty ! masa wiedzy - dziękuję. Znam osobiście producenta Aerosa i mam nadzieje, że mi podpowie jak wygląda ich speed system oparty o 3 bloczki. Dam znać


edit :
Mam :)
Obrazek

Autor:  qbaepp11 [ 22 lis 2018, 07:56 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Ja myślę nad zrobieniem sobie takiego speed systemu jak w Ozonie.
Mój obecny nie ma możliwości regulacji, a nie chce pruć oryginalnych szwów.
Obrazek
Cztery bloczki, dyneema 3mm i trochę cierpliwośći

Autor:  dan_kan [ 22 lis 2018, 11:53 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

andrzejwodejszo napisał(a):
woow kawał dobrej roboty ! masa wiedzy - dziękuję. Znam osobiście producenta Aerosa i mam nadzieje, że mi podpowie jak wygląda ich speed system oparty o 3 bloczki. Dam znać


edit :
Mam :)
Obrazek


Dzięki Andrzej za informacje
Przykład który pokazałeś zwiększa reakcję latawca przesuwając linie Z w stosunku do ruchu drążka baru o (inaczej: przesunięcie baru o 10cm powoduje przesunięcie Z zwiększone o):
- 66% - Z łącznie 16.6cm
- w 421: 0% - 10cm
- w 4:3: 33% - 13.3cm

B w tym przypadku tak jak w standardowym 4:2:1 oraz w 4:3 porusza się w linii prostej względem A i C,
Ja będę testował (czekam na liny i bloczki) wariant 4:3 czyli reakcja zwiększona o 33% oraz nieliniowe wychylenie B. Wyjaśnię później, okazało się, że dodatkowa linia ograniczająca max B powoduje duże deformacje profilu, więc znalazłem na to rozwiązanie, które później opisze.

Autor:  dan_kan [ 24 lis 2018, 20:19 ]
Tytuł:  Re: Modyfikacja miksera latawca komorowego (speed system)

Zamiana z 421 na 43 nie była taka trudna. Spodziewałem się szycia, bo też chciałem użyć linek z oplotem, ale okazało się, że można użyć linek oryginalnych. W moim mikserze tzw. "mixer test" ustawienia B i C reguluje się 2 węzłami "8" na lince A.
Potrzebne było:
- 2 bloczki, 25zł za dwa,
- linka 1.2mm Liros, zrobiłem tylko przedłużki; jeśli zastąpię cała linkę Z to zlikwiduję 1 supeł,
- linka nośna do pętli o obwodzie 16cm, locked brummel https://www.youtube.com/watch?v=DUSYUsWprc8

Przy najbliższej okazji sprawdzę jak sprawuje się latawieć o rekacji zwiększonej o 33%.
zdjęcia miksera:
Załącznik:
20181124_134338F.jpg
20181124_134338F.jpg [ 195.09 KiB | Przeglądane 21444 razy ]

Załącznik:
20181124_134503F.jpg
20181124_134503F.jpg [ 61.42 KiB | Przeglądane 21444 razy ]

Załącznik:
20181124_134434F.jpg
20181124_134434F.jpg [ 48.95 KiB | Przeglądane 21444 razy ]


Następnym krokiem będzie sprawdzenia głównego założenia, którzy ma zwiększyć depower latawca - czyli wydłużenie B względem A. Jeśli stała zmiana na mikserze potwierdzi założenie zamienię liniową zależność ABC na nieliniową, gdzie B będzie się zmieniało względem AC w zakresie od 0-4cm (będę mógł ustawiąć max B - 2,3 lub 4cm). Niestety dojdzie jeszcze jeden bloczek, ale jeśli założenie jest poprawne to na pewno to przetestuje.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/