Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Katamaran solarny na skrzydłach 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 31 lip 2018, 18:13
Posty: 7
Podziękował: 0
Podziękowano: 0
Cytuj
Cześć!
Od 2 lat użytkuję takie maleństwo:

https://www.inautia.fr/bateau-40939092013025499495551505350454.html

Na żaglach a od roku opcjonalnie jako solar - electric.
Chcę przedłużyć pływaki o 150cm, zamontować 2 silniki 900W i hydroskrzydła, tak aby dzioby,
a najlepiej całe kadłuby uniosły się 10cm ponad lustro wody. Akweny to planowo rzeki i ewentualnie płycizny Zatoki i Zalewu.
O skrzydłach przyznam nie wiem nic. Katamaranek będzie miał 1200W lekkich, elastycznych solarów i
ogólną wagę 200kg.
Pytanie czy to realne. Czy te 1800w na silnikach elektrycznych da radę to wynieść nad wodę.
Od 30 lat surfingowałem na Zatoce, ale ten temat to dla mnie nowość.
Nawet do końca nie wiem jak działa hydrofoil.
Znajdę gdzieś typowy przekrój skrzydeł systemu i rozkład sił?

Pozdrawiam

Hangman Wiciu


01 sie 2018, 20:28
Zobacz profil

Dołączył(a): 31 lip 2018, 18:13
Posty: 7
Podziękował: 0
Podziękowano: 0
Cytuj
A mógłbym prosić o jakąś wysoko rozdzielczą fotkę takiego skrzydła z boku i od frontu.
Najchętniej z rozwiniętą obok miarą?
Dzięki.


05 sie 2018, 19:24
Zobacz profil

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Czesc,
Z tych danych ciężko będzie dobrać Tobie skrzydła.

W ciagu tygodnia postaram Ci sie pokrótce opisac jak to zrobić.


05 sie 2018, 20:48
Zobacz profil

Dołączył(a): 31 lip 2018, 18:13
Posty: 7
Podziękował: 0
Podziękowano: 0
Cytuj
Dzięki!
Do testów planuję silnik spalinowy Mercury 4km.
Wykonanie hydro skrzydeł chcę na alu z firmy Metalstop.
Jeśli skrzydło a'la lotnicze to wykonanie na bazie rurek alu,
czyli front grubsza, tył cienka, żebra i poszycie z cienkiej alu blachy.
Mam dobrego spawacza alu, który za flaszkę mi to zrobi.


06 sie 2018, 17:02
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sie 2013, 09:39
Posty: 399
Podziękował: 0
Podziękowano: 37
Cytuj




07 sie 2018, 06:37
Zobacz profil

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Tak bardzo szybko i krótko.

1) Założona masa i prędkość - od tego musisz wyjść. Prędkość możesz zastąpić naporem na śrubie co równoważne jest z oporem stawianym przez jednostkę - ale to trudniejsza droga.
2) Mając masę znasz teoretyczną wartość siły nośnej potrzebnej do uniesienia jednostki tu pamiętaj że musisz dodać masę pasażerów i masę gotowego skrzydła do jednostki.
3) Tutaj jest kilka dróg. Ja polecił bym Ci założenie cięciwy profilu np. 250mm - będzie to twój wymiar charakterystyczny oraz układu płatów - 4 płaty będą optymalne pod względem zrównoważenie i stabilności.
4) Mając już wymiar charakterystyczny możemy określić liczbę Reynoldsa (Re) wzór wikipedia.
5) Teraz najfajniejsze - dobór profilu. Dobieramy go na podstawie Re, są specjalne wymyślone do hydropłatów. Chodź ja polecam wycinek koła o względnej wysokości 17% - ze względu na dobrą pracę z swobodną powierzchnią i łatwość wykonania - sprawność nie jest idealna ale dużo łatwiej jest dobrać.
6) Teraz po doborze profilu - znamy współczynnik siły nośnej i płata dobieramy powierzchnie - wzór wikipedia. Dzielimy na 4 i mamy powierzchnie - podwodną podczas pływania, dodajemy 10% marginesu i możemy pływać.
7) Ważna uwaga to środek wyporu powinien znajdować się pod śdodkiem ciężkości jednostki!
8) Należy pamiętać że aby "wyjść na foile" trzeba pokonać górkę oporu wypornościowego (rys).
9) Im mniejsze płaty tym mniejszy opór podczas pływania - ale większa prędkość potrzebna do podniesienia jednostki - większy opór do pokonania przed startem w powietrze.

Opis rysunku:
1) Opór wypornościowy kadłuba
2) Optymalna prędkość na foilach

Strona do profili : Airfoilstool.com
Jak masz czas i chęć zabawy to: xflr5

W razie pytań jestem do dyspozycji.

Edit.

Przy płacie ukośnym pamiętaj o przeliczeniu na siłę pionową.


Załączniki:
Przechwytywanie5.JPG
Przechwytywanie5.JPG [ 17.6 KiB | Przeglądane 10972 razy ]
Przechwytywanie4.JPG
Przechwytywanie4.JPG [ 18.33 KiB | Przeglądane 10972 razy ]
07 sie 2018, 14:06
Zobacz profil

Dołączył(a): 31 lip 2018, 18:13
Posty: 7
Podziękował: 0
Podziękowano: 0
Cytuj
Dzięki za info!
Poważę wszystko i pomierzę, ale nasunęła mi się pewna myśl po obejrzeniu powyższego filmiku.
Moja jednostka to katamaran, a jak widać druga para skrzydeł pokonuje wodę wzburzoną pierwszą parą.
Czy nie lepiej na tyle umieścić pojedynczą, centralną płetwę, która przetnie "spokojną" wodę?


Załączniki:
f-cat1.jpg
f-cat1.jpg [ 96.53 KiB | Przeglądane 10925 razy ]
09 sie 2018, 19:57
Zobacz profil

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Lepiej, chodź nie jest to do końca proste w wykonaniu.

1) raczej będziesz miał mniejszą powierzchnię (siłę nośną) niż dwa przdnie - potrzeba obliczenia dokładnego środka wyporu - lub kombinowania z "mechanicznym" ustawianiem kąta płetwy.
2) Technologia wykonania takiego skrzydła i jego połączenia z konsrukcją kadłuba nie będzie taka prosta! szczególnie że możesz to wykorzystać jako ster. (chodź lepszy jest układ dwie płetwy nośne, dwa stery/stabilizatowy (w jednym) popatrz np acat exploler).


10 sie 2018, 08:18
Zobacz profil

Dołączył(a): 31 lip 2018, 18:13
Posty: 7
Podziękował: 0
Podziękowano: 0
Cytuj
OK, za jakiś czas sprawdzę na płatach ze sklejki.
Niestety wczoraj okazało się, że silnik Mercury nie chłodzi bo jak mówi kumpel rozleciało się jakieś
gumowe śmigiełko tłoczące wodę.
Ale tak nawiasem mówiąc link do wysokorozdzielczych fotek skrzydeł by się przydał.
Niestety angielskiego od czasów polibudy 30 lat temu prawie nie używałem...niestety.


10 sie 2018, 18:53
Zobacz profil

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Podaj zakładaną prędkość i cięciwe skrzydła lub liczbę Frouda - to Ci coś na szybko znajdę.

Ale może wektorowo? Np dwg (autocad) lub svg (inkscape) ?


25 sie 2018, 23:15
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software, customized by DziennikLotow.pl
Partnerzy serwisu: Bus-Ekspert.pl | Bus-Owners.com.
Korzystając z forum akceptujesz Regulamin.