Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Flysurfer Soul i Sonic3 - trymowanie uprzęży 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2013, 12:30
Posty: 3197
Lokalizacja: West Coast
Podziękował: 169
Podziękowano: 121
Imię i nazwisko: Marek Rowiński
Cytuj
Myślę, że to ważny temat i liczę na opinię ekspertów.
Ja dopiero się uczę tego i widzę, że warto o tym napisać aby ułatwić życie użytkownikom Soula i Sonica3 oraz podejrzewam w przyszłości innych latawców, które będą miały opcję long testu.
To jest kontynuacja tego tematu w wątku:
viewtopic.php?f=5&t=766&start=10

Long test pozwala przywrócić profil latawca znacznie lepiej niż mixer test.
Okazuje się, że linki uprzęży Soula mają tendencję do skracania się. Szczególnie te które są mniej obciążane czyli linia Z (krawędź spływu).
W moim przypadku było to od 3 do 6cm.
Wyregulowanie tego samym mixer testem jest niemożliwe.

Tutaj video instrukcje:
phpBB [video]

phpBB [video]


W przypadku skrócenia się pajęczyny "Z" chyba najlepszym rozwiązaniem jest skrócenie głównej linki pajęczyny A lub same wydłużenie pajęczyny Z.

Ważne - jeśli zrobicie wyrównacie uprząż w powyższy sposób to mixer test będzie miał jedynie sens jak zaznaczy się na linkach nad mixerem nowy poziom "0"

Airman robił setki takich regulacji i liczę na komentarz Andrzeja.

PS. Taka ciekawostka od Kusego - u rejsiarzy lewa i prawa strona uprzęży rozciąga się niesymetrycznie.
Wiecie dlaczego? Nie dlatego, że skaczą na jednym halsie ;) ale dlatego że większość downwindów robią na prawym halsie i największy kop na latawiec występuje na górnej boi.


28 maja 2020, 10:07
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Linki A i Z nie mają regulacji bo i tak są częścią układu depoweru. Czyli jeśli Z się skrócą to teoretycznie można to skorygować depowerując latawiec. Nie wiem czy jest to kwestia uniwersalności baru, ale w oryginalnym barze FS linki sterowe można wydłużyć. Podejrzewam że może właśnie na wypadek kurczących się linek Z. W instrukcji napisane jest że Soul powinien poprawnie latać nawet jeśli Z skurczą się do 5cm. Pewnie chodzi o całą dlugość linek sterowych oraz uprzęży. I podejrzewam że dla standardowych 20m. 5cm skurczu na długości 20m zapewne jest mniej istotne niż 5cm na linkach 10m. Ta cała regulacja i sposób jej wykonania jest bardzo niejednoznaczny.
1. Na filmie instruktarzowym linki A i Z są zakotwiczone w pewnej odległości od siebie. Następnie koleś znajduje punk w którym A i Z są jednakowej długości... I tutaj pojawia się problem. Odległość zakotwiczenia A i Z ma wielkie znaczenie ponieważ te linki są na systemie bloczków z B i C i przez to 5 kg inaczej naciągnie linkę (B lub C) właśnie w zależności od tego jak pracują bloczki (inne wartości dzwigni).
Brzmi to skomplikowanie ale jeśli spróbujecie to zrobić jak na filmie to wiadomo będzie o co chodzi.
Chciałem w tym momencie podkreślić że nawet 1 cm na linkach B i C może sprawić że latawiec nie będzie latał wcale. Wiem z autopsji.
2. Soul ma cztery rzędy linek. A B C i Z. Każdy podpięty jest do szmaty w ok. 10 punktach. Sprawdza natomiast się tylko osiem (4 markery z lewej i prawej strony). Czyli mamy 40 punktów- linek, a sprawdzamy tylko 8...

Ciekawy jest też fakt, że FS wpierw wypuścił filmik tylko o short mixer test. Potem pojawił się o long mixer. Czyżby sami dopiero się uczyli jak to regulować?


05 sie 2020, 18:30
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Ok, dzisiaj miałem okazję sprawdzić i ustawić latawiec. Soul 15m2, wylatane ok. 50h.

Zmieniłem trochę technikę regulacji w stosunku do tej z filmiku instruktażowego. Postanowiłem zakotwiczyć linki A i Z w tym samym punkcie, a nie w dwóch różnych.
We wcześniejszym wpisie napisałem dlaczego kotwienie A i Z w różnych punktach wg. mnie jest błędne (dźwignie na linkach i przez to brak możliwości identycznego napięcia linek) .

Załącznik:
Komentarz: kotwienie linek A i Z wg filmu instruktażowego
IMG_5982.JPG
IMG_5982.JPG [ 234.05 KiB | Przeglądane 1178 razy ]

Załącznik:
Komentarz: mój sposób kotwienia linek A i Z w tym samym punkcie
IMG_5983.JPG
IMG_5983.JPG [ 226.75 KiB | Przeglądane 1178 razy ]


Krótkiego mikser testu nie ma sensu robić, ale z ciekawości zrobiłem zdjęcie jakie różnice na linkach będą przy mikserze oraz przy skrzydle. Linki oczywiście napięte siłą ok 5kg.
Załącznik:
Komentarz: tak wygląda krótki mikser test po ok. 50h
IMG_5984.JPG
IMG_5984.JPG [ 209.51 KiB | Przeglądane 1178 razy ]


18 sie 2020, 17:34
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Załącznik:
Komentarz: a tak linki rozciągają się przy skrzydle. od lewej do prawej w kolejności A, B, C i Z
IMG_5986.JPG
IMG_5986.JPG [ 224.85 KiB | Przeglądane 1176 razy ]


Postanowiłem wyregulować linki B i C w stosunku do linki A. Skurcz linki Z skompensowałem na barze wydłużając linki sterowe. Linki A i Z nie mają bezpośrednio możliwości regulacji i dlatego taki sposób wydał mi się najbardziej logiczny.
Należy zacząć od regulacji linki C ponieważ jej regulacja wpływa na długość linki B- tj. zmienia jej długość o połowę długości C. Np. jeśli wydłużymy linkę C o 2cm to automatycznie wydłużymy linkę B o 1cm.

Efekt regulacji (rękawice ogrodowe konieczne!):
Załącznik:
Komentarz: po regulacji. od lewej do prawej w kolejności A, B, C i Z
IMG_5987.JPG
IMG_5987.JPG [ 217.98 KiB | Przeglądane 1176 razy ]


Na koniec sprawdziłem ile skurczyły się linki sterowe na barze. Wyszło 1,5cm.
Załącznik:
IMG_5989.JPG
IMG_5989.JPG [ 177.34 KiB | Przeglądane 1176 razy ]


18 sie 2020, 17:48
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Po regulacji i kontroli na barze wyszło że przy latawcu linka Z skurczyła się o 3cm, natomiast linki sterowe przy barze skurczyły się o 1,5cm. W rezultacie powinienem wydłużyć linki sterowe przy barze o 4,5cm.
W barze Flysurfera można wydłużyć linki sterowe. Przygotowane są węzły co ok 4cm co w zupełności powinno załatwić sprawę. Dopuszczalny skurcz linek sterowych to 5cm.
Załącznik:
Komentarz: węzły regulacyjne w barze FS ForceControl 4.0
IMG_5990.JPG
IMG_5990.JPG [ 235.41 KiB | Przeglądane 1174 razy ]


Z ciekawości sprawdziłem również skurcz linek sterowych w barze Airush'a. Trochę więcej czasu spędził w wodzie, ale i tak pokazuje to różnicę w jakości stosowanych linek przez FS oraz innych producentów. Skurcz linek w Airush'u to 9cm! :shock: :shock:
Załącznik:
Komentarz: skurcz linek sterowych w barze Airush'a
IMG_5991.JPG
IMG_5991.JPG [ 194.91 KiB | Przeglądane 1174 razy ]


Pozdrawiam!


18 sie 2020, 18:00
Zobacz profil

Dołączył(a): 27 maja 2018, 18:59
Posty: 64
Podziękował: 2
Podziękowano: 4
Cytuj
Też właśnie walcze ze swoim Soulem 15m w long mixer test tyle, że u mnie linie C mam za krótką o 1cm a już nie mam regulacji dla tej sekcji... po drugiej stronie wszystko okay. Muszę teraz zmierzyć długość linek mixera po lewej vs po prawej bo chyba po lewej jakoś mocno się rozciągnęły.

Moim zdaniem trzeba umiejscowić linki przednie i sterująca w odległości 10cm bo taka odległość będzie między linkami jak latawiec będzie w powietrzu to po pierwsze a po drugie jak nie będziesz ich miał w odległości od siebie to jak weźmiesz A i Z i zaczniesz nimi ruszać w prawo lub lewo by znaleźć miejsce gdzie A i Z są równe tak by dalej porównywać A do B i A do C to miejsce w którym A i Z są równe będzie inne.


18 sie 2020, 21:57
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Szatan napisał(a):
Też właśnie walcze ze swoim Soulem 15m w long mixer test tyle, że u mnie linie C mam za krótką o 1cm a już nie mam regulacji dla tej sekcji... po drugiej stronie wszystko okay. Muszę teraz zmierzyć długość linek mixera po lewej vs po prawej bo chyba po lewej jakoś mocno się rozciągnęły.

Moim zdaniem trzeba umiejscowić linki przednie i sterująca w odległości 10cm bo taka odległość będzie między linkami jak latawiec będzie w powietrzu to po pierwsze a po drugie jak nie będziesz ich miał w odległości od siebie to jak weźmiesz A i Z i zaczniesz nimi ruszać w prawo lub lewo by znaleźć miejsce gdzie A i Z są równe tak by dalej porównywać A do B i A do C to miejsce w którym A i Z są równe będzie inne.


U siebie skróciłem B i C po ok. 2cm. Lewa i prawa strona identycznie. Zostało mi na pętli regulacyjnej C jeszcze 7cm czyli przed regulacją pętla miała 11cm (2cm x2 + 7cm). Daje to na C zakres +- 5,5cm.
Tak latawiec wyszedł z fabryki.

Przy zakotwiczeniu linek A i Z w jednym punkcie nie znajdziesz nigdy punktu w którym ich długości będą równe ponieważ są one zakotwiczone w tym samym punkcie.

Problemem przy reguacji z zakotwiczeniem jak piszesz jest:

1. Nie wiemy czy jest to 10cm, czy może inna wartość. W powietrzu pewnie rózna w zależności na jakiej długości linkach się pływa. Wartość ta natomiast ma znaczenie gdzie znajdzie się punkt równej długości linek A/Z i tym samym wpłynie to na regulację B i C.
2. Jak pisałem wcześniej A, B, C i Z połączone są ze sobą poprzez system bloczków i tym samym system dźwigni. Dźwigni o róznych wartościach wynikających z geometrii miksera. Rezultat jest taki, że ta sama przyłożona siła 5kg inaczej naciągnie poszczególne linki, a z autopsji wiem że 1cm to olbrzymia różnica.
3. W momencie kiedy linka Z skróci się (a wiemy że się skraca), z geometrii punkt jednakowej długości linek A i Z przesunie się w kierunku krawędzi spływu. Tym samym przy kontroli długości linek B i C markery będą pokazywały że są one za krótkie.

Wydaje mi się, że w przekroju profil skrzydła należy traktować jako wycinek koła, natomiast linki A, B, C i Z jako promienie które powinny przcinać się w jednym punkcie. Linki A, B, C i Z nie mają oczywiście tej samej długości co wynika z grubości profilu, ale będą się stykać w tym samym miejscu ponieważ dalej linki sterowe i mocy na barze mają mieć tę samą długość.

Twój problem może być rezultatem problemu z pnkt. 3. Spróbuj zakotwiczyć A i Z w tym samym punkcie i zobacz co pokazują markery.


19 sie 2020, 16:38
Zobacz profil

Dołączył(a): 27 maja 2018, 18:59
Posty: 64
Podziękował: 2
Podziękowano: 4
Cytuj
spróbuje zakotwiczyć linki w tym samym miejscu ale wydaje mi się, że mam bridles rozciągnięte za mocno, pływałem na Soulu 15m kilka razy jak rozwiało się ponad 25kts na linkach 17m i może od tego takie rozciągnięcie? ale dwie strony powinny podobnie się zachować.

Co do zmiany profilu latawca od skrócenia linek Z to nie jestem pewnie bo podczas pływania bridal linek Z jest luźna jak się patrzy na latawiec a dopiero przy skręcie te linki się napinają?


20 sie 2020, 14:05
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2020, 21:32
Posty: 44
Podziękował: 8
Podziękowano: 2
Cytuj
Też się zdziwiłem kiedy przeczytałem że linki Z się skracają. Może właśnie przez to że są luźne i dlatego mają możliwość kurczenia się. Od wody, czy brudu który dostaje się w splot.
Tak samo w barze jak sprawdzisz to linki sterowe po pewnym czasie będą krótsze. U mnie w barze FS skróciły się 1,5cm natomiast w Airush aż 9cm. Rezultat jest taki że skrzydło zaczyna pracować na zbyt dużych kątach natarcia. W mniejszych rozmiarach skrzydeł będzie to miało dużo większe znaczenie niż przy dużych z powodu długości cięciwy skrzydła.


20 sie 2020, 21:40
Zobacz profil

Dołączył(a): 08 cze 2020, 21:56
Posty: 25
Podziękował: 3
Podziękowano: 2
Cytuj
Myślicie, że ten bloczek jeszcze polata? ;)

Pytanko bo chce doprowadzic do stanu Sonica Fr ktory ma flagi na mixerze ale nie ma znacznikow u góry przy latawcu.
Jest jakas metoda dorobienia ich?
Dlugosci linek oczywiscie ni jak sie maja do fabrycznych.


Załączniki:
DA6D7CEA-D676-4593-8640-1286C0A6018A.jpeg
DA6D7CEA-D676-4593-8640-1286C0A6018A.jpeg [ 60.72 KiB | Przeglądane 743 razy ]
16 wrz 2020, 21:09
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
 cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software, customized by DziennikLotow.pl
Partnerzy serwisu: Bus-Ekspert.pl | Bus-Owners.com.
Korzystając z forum akceptujesz Regulamin.