Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Projektujemy skrzydło 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Cześć! najpierw się przedstawię! Jestem Piotrek i jestem studentem "Budowy okrętów i jachtów".

ale parę pytań mam do Was:

1) na jaką prędkość powinno być zaorijektowane skrzydło?
2) jaką siłę powinno generować? / na jaką masę powinno być zaprojektowane?
3) Czy dysponuje ktoś z Was modelem już opływanego skrzydła?

Teraz pytanie do użytkownika BarCuru, czy mógłbym dostać zdjęcia deski opisanej w aktualnym numerze "żagli" ? chodzi o to czy faktycznie tak jak tam napisali chodzi o rozpędzenie wody pod deską, czy wprowadzenie pod nią powietrza aby uniknąć efektu przyzssania?


15 kwi 2016, 13:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2013, 12:30
Posty: 3540
Lokalizacja: West Coast
Podziękował: 303
Podziękowano: 144
Imię i nazwisko: Marek Rowiński
Cytuj
ptakupol napisał(a):
1) na jaką prędkość powinno być zaorijektowane skrzydło?
2) jaką siłę powinno generować? / na jaką masę powinno być zaprojektowane?
3) Czy dysponuje ktoś z Was modelem już opływanego skrzydła?

Cześć Piotr - witam na forum!

Spróbuję krótko odpowiedzieć wg mojej najlepszej wiedzy na dziś:
Ad.1 - zależy od rodzaju skrzydła:
a) rejsingowe - najlepiej na jakieś 3,4 mln km/h ;) - bez ograniczeń
b) z drugiego bieguna - HS na wave powinno być bardzo wolne - max prędkość 18kts.
c) do nauki - również wolne ale nie aż tak - powiedzmy max 22kts
d) freeride - czyli dla rekreacyjnego foilarza - max 25kts.

Ad.2
a) skrzydło do rekreacji na jak najbardziej szeroki zakres mas - do 50 do 100kg - jeśli potrafisz.
b) skrzydło do nauki - podobnie no chyba, że potrafisz zaprojektować damskie lub dziecięce skrzydła (a będzie wkrótce potrzeba!) to wówczas na 40-50kg.
c) rejsingowe - na 70-80kg.

Cytuj:
Teraz pytanie do użytkownika BarCuru, czy mógłbym dostać zdjęcia deski opisanej w aktualnym numerze "żagli" ? chodzi o to czy faktycznie tak jak tam napisali chodzi o rozpędzenie wody pod deską, czy wprowadzenie pod nią powietrza aby uniknąć efektu przyzssania?

Na końcu tego wątku i jego drugiej stronie znajdziesz fotki pierwszych hooverów:
viewtopic.php?f=2&t=27&start=10
Odpowiadam tam również na Twoje pytanie.
Jak sprawdzałem? Nie mam dostępu i raczej długo nie będę miał do tunelu aero dlatego wszystko trwa mozolnie.
Sprawdzam to po prostu pływając na wodzie i czując to co się dzieje pod stopami.
Dodatkowo robię debilnie proste testy porównawcze bez obciążania deski.
Dwie różne deski w normalnej pozycji obok siebie wypycham z jednakową siłą i obserwuję odległości jakie pokonują. To samo z odwróconymi do góry dnem deskami - widać która głebiej nurkuje.
Do tej pory powstało około 10 prototypów hoovera. Ostatnie modele coraz śmielsze a wręcz radykalne.
Kto popływa więcej na hooverach zauważa łatwośc z jaką deska odkleja się od wody a przy lądowaniach obserwuje efekt pingponga zamiast przyklejania się deski do wody.
Mam doświadczonych niezależnych testerów w Holandii, Belgii i Polsce - chcą kolejne hoovery :)

PS. Czy możesz wrzucić skan wpisu z Żagli do wątku o moich deskach pliss?


21 kwi 2016, 19:14
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Mam nadzieje ze To o Twoje deski chodzi!
Mam pomysł jak mogę Ci pomóc z rozwoju tych desek napisz na pw, to powinniśmy się dogadać!

Edit:
Do tego wydaje mi się ze powód dla którego deska łatwiej się odkleja od wody jest inny niż tu napisali ;)


Załączniki:
Office Lens 20160405-205345.jpg
Office Lens 20160405-205345.jpg [ 200.63 KiB | Przeglądane 14339 razy ]
28 kwi 2016, 22:52
Zobacz profil

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
[quote="BraCuru"
Ad.1 - zależy od rodzaju skrzydła:
a) rejsingowe - najlepiej na jakieś 3,4 mln km/h ;) - bez

[/quote]

A jesteś w stanie mniej więcej określić przy jakiej prędkości skrzydła osiągają na tyle duża sile nośna ze bez czynników dynamicznych sa w stanie podnieść deskę ponad wodę?
Chodzi mi o tzw prędkość wyjścia, czyli minimalna na której statek jest w statek (deska) płynąc ponad lustrem wody.


Edit;
To już wiem, ze w przypadku takich skrzydeł praktyczna prędkość startu nie ma znaczenia,
A teraz mam inne pytanie jaka średnia prędkość rozwijają zawodnicy (ci najlepsi) ? Prościej, jakiej prędkości spodziewamy sie aby wygrywać?


06 maja 2016, 12:36
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2013, 12:30
Posty: 3540
Lokalizacja: West Coast
Podziękował: 303
Podziękowano: 144
Imię i nazwisko: Marek Rowiński
Cytuj
ptakupol napisał(a):
A jesteś w stanie mniej więcej określić przy jakiej prędkości skrzydła osiągają na tyle duża sile nośna ze bez czynników dynamicznych sa w stanie podnieść deskę ponad wodę?
Chodzi mi o tzw prędkość wyjścia, czyli minimalna na której statek jest w statek (deska) płynąc ponad lustrem wody.

Prędkość wyjścia dla skrzydła słabowiatrowego (o niskim AR) to około 6kts.
Wysokie AR (powiedzmy od 5) potrezbuja około 8-9kts aby normalnie wyjść.
Oczywiście są to prędkości statyczne bez tricków jakie się używa aby wprowadzić deskę w lewitację (pompa nogami, kopanie, kiteloopy etc)

Cytuj:
A teraz mam inne pytanie jaka średnia prędkość rozwijają zawodnicy (ci najlepsi) ? Prościej, jakiej prędkości spodziewamy sie aby wygrywać?

Nie liczymy prędkości - liczymy VMG :idea:
Zawodnik płynący na półwietrze 100kts w żaden sposób nie wygra wyścigu po trasie z gościem co robi 1kts na wiatr.

Innymi słowy - ważniejsze jest wyciśnięcie ze skrzydła lepszego kąta na wiatr i z wiatrem niż wyciskanie prędkości.
No chyba, że potrafisz zwiększyć prędkość skrzydła o 1kts w stosunku do aktualnych zwycięzców (z zachowaniem tych samych max kątów)


06 maja 2016, 14:31
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
Ok, i wlasinie tu zaczyna się obszar w ogóle nie opisany, albo przynajmniej nie umiem tego znalesc.

Jakie kąty i prędkości na wiatr i z wiatrem osiągają najlepsze skrzydła? Przynajmniej mniej więcej.

Czy umiem? Nie wiem, ale muszę mieć jakiś punkt odniesienia.


12 maja 2016, 14:20
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2013, 12:30
Posty: 3540
Lokalizacja: West Coast
Podziękował: 303
Podziękowano: 144
Imię i nazwisko: Marek Rowiński
Cytuj
ptakupol napisał(a):
Ok, i wlasinie tu zaczyna się obszar w ogóle nie opisany, albo przynajmniej nie umiem tego znalesc.
Jakie kąty i prędkości na wiatr i z wiatrem osiągają najlepsze skrzydła? Przynajmniej mniej więcej.

Ponownie kąty i prędkość rozpatrywane oddzielnie nie mają sensu :idea:
Jak zrobisz skrzydło co robi 15kts VMG w wietrze 10kts to zostaniesz mistrzem świata.

Cytuj:
Czy umiem? Nie wiem, ale muszę mieć jakiś punkt odniesienia.

Może podejdźmy inaczej to projektu - w tradycyjny sposób - zrób swoje najlepsze skrzydło i porównany z dobrym rejsingowym . Wtedy będziesz wiedział jak daleko jesteś przed lub za. To lepsza metoda niż wywiady na forach ;)
Trzymam kciuki i liczę, że będziesz pierwszym teoretykiem z sukcesami w sportach deskowych.

Może gaszę Twój zapał ale jak do tej pory nikomu najlepszemu w laboratorium nie udało się pokonać przeciętnego shapera desek typu surf nawet co ledwo skończył podstawówkę. Żaden komputer nie jest lepszy niż wieloletnie doświadczenie i setki udanych i tym bardziej nieudanych modeli.
Nie pamiętam, który shaper z Hawajów powiedział, że deska surfing to najbardziej skomplikowany organizm poza ludzkim mózgiem.
Raczej przesadził ale to oddaje ideę.

do dzieła Piotr!


12 maja 2016, 18:27
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
BraCuru napisał(a):
Ponownie kąty i prędkość rozpatrywane oddzielnie nie mają sensu :idea:
Jak zrobisz skrzydło co robi 15kts VMG w wietrze 10kts to zostaniesz mistrzem świata.


o i to już jakaś podstawa;P
BraCuru napisał(a):
Może podejdźmy inaczej to projektu - w tradycyjny sposób - zrób swoje najlepsze skrzydło i porównany z dobrym rejsingowym . Wtedy będziesz wiedział jak daleko jesteś przed lub za. To lepsza metoda niż wywiady na forach ;)
Trzymam kciuki i liczę, że będziesz pierwszym teoretykiem z sukcesami w sportach deskowych.

Może gaszę Twój zapał ale jak do tej pory nikomu najlepszemu w laboratorium nie udało się pokonać przeciętnego shapera desek typu surf nawet co ledwo skończył podstawówkę. Żaden komputer nie jest lepszy niż wieloletnie doświadczenie i setki udanych i tym bardziej nieudanych modeli.
Nie pamiętam, który shaper z Hawajów powiedział, że deska surfing to najbardziej skomplikowany organizm poza ludzkim mózgiem.
Raczej przesadził ale to oddaje ideę.

do dzieła Piotr!


Może masz racje, ale tak jest dlatego że jeszcze nikt nie opisał tego, a shaperzy raczej nie chętnie dzielą się swoją wiedzą.
Przykład że może być inaczej? "wpływ ugięcia masztu na efektywność pracy żagla" przez długie lata tylko doświadczeni projektanci mieli o tym pojęcia, a teraz wiedza opisana i powszechnie stosowana. Jasne! wszystko zależy od doświadczenia, ale to nie znaczy że nie możemy tego opisać.

Dzięki za wszystkie podpowiedzi! A plan taki że zrobię najlepsze jakie potrafie i porównam był na samym początku, ale lepiej pracować wiedząc coś więcej.

PS. moim pytaniem było czy ktoś już narysował coś takiego (obrazek) odnośnie kitefoil. Bo ja nie znalazłem. A od tego właśnie jest forum?
Obrazek


13 maja 2016, 09:48
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2013, 12:30
Posty: 3540
Lokalizacja: West Coast
Podziękował: 303
Podziękowano: 144
Imię i nazwisko: Marek Rowiński
Cytuj
ptakupol napisał(a):
Przykład że może być inaczej? "wpływ ugięcia masztu na efektywność pracy żagla" przez długie lata tylko doświadczeni projektanci mieli o tym pojęcia, a teraz wiedza opisana i powszechnie stosowana.

Ten przykład pokazuje że to teoria próbuje podążać za praktyką. A nie odwrotnie! A Tobie chyba o to chodziło?

Cytuj:
Jasne! wszystko zależy od doświadczenia, ale to nie znaczy że nie możemy tego opisać

Ale czy opisywanie zmieni wiedzę aktualnych shaperów. Wg mnie raczej nie.

Nie wiem czy mówili Ci o tym na uczelni jak pod koniec 80-tych Niemcy postawili zdominowac slalom z deską bodajże F2.
Zatrudnili teoretyków z poziomu CERNu i ławy nagród Nobla. Wydali setki tysięcy marek, poświęcili 2 lata na projektowanie, tunele aero itd i nic z tego nie wyszło. Wówczas początkujący Peter Thommen bez żadnych studiów, tytułów a jedynie z wiedzą jaką zebrał na Hawajach rzeźbił z łba najszybsze deski.

A hydroskrzydło to mózg ludzki do potęgi.
W życiu nie odważyłbym się przysiąść do skrzydła race. Zrobić rekreacyjne to nie sztuka. Każdy śpiewać może ;)
Także czytaj ten post jako małe sprowadzenie na ziemię ale niech on Cię motywuje do pracy. Trzymam kciuki!


Cytuj:
PS. moim pytaniem było czy ktoś już narysował coś takiego (obrazek) odnośnie kitefoil. Bo ja nie znalazłem. A od tego właśnie jest forum?

Oczywiście, ze narysował i rysuje regularnie ale nie obejrzysz tego na necie, z powodu który opisałeś powyżej.

Tutaj masz mój Polar Plot z pływania w grudniu - praktycznie masz info pełne o kątach na wiatr i z wiatrem oraz VMG. Nie pływam na połówkach bo to nudne.
Obrazek


13 maja 2016, 10:38
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 15 kwi 2016, 12:54
Posty: 37
Podziękował: 1
Podziękowano: 3
Cytuj
BraCuru napisał(a):

Nie wiem czy mówili Ci o tym na uczelni


Na uczelni mówią o tym bardzo mało, o sportach deskowych raczej nic.

Chodziło mi nie o shaperów którzy już tą wiedzę posiadają, a o laików którzy chcieli by się czegoś nauczyć i czerpać przyjemność ze stworzenia czegoś samemu.

W każdym razie dziękuję za to co mi udostępniłeś i powiedziałeś, Na pewno usystematyzowało to moje poglądy.

co z tego wyjdzie? Oby najlepsze skrzydło na świecie;)

ale zobaczymy, czas pokaże ;)


13 maja 2016, 14:18
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software, customized by DziennikLotow.pl
Partnerzy serwisu: Bus-Ekspert.pl | Bus-Owners.com.
Korzystając z forum akceptujesz Regulamin.